sunnuntai 5. helmikuuta 2017

VIIKKO 6

Hei Kaikki!
Hyvää runeberginpäivän jälkeistä maanantaita! Saitko maistaa runebergintorttua
Viime viikolla opimme paljon asioita! Minusta tuntuu, että kaikki oppivat matematiikassa tekemään inventaarion, eli lajittelemaan esineitä eri järjestelmien mukaan. Kolmen pusseihin ja kolmen pussin laatikoihin, neljän nippuihin ja neljän nipun pusseihin ja lopulta kymmenen pusseihin ja kymmenen pussin rasioihin. Jotkut olivat oppineet myös taitavasti laskemaan pitkiä yhteen-ja vähennyslaskuja. 

 Äidinkielessä monet etenivät näppistaiturissa jo tosi pitkälle, ja miten minusta näyttää, että käsialatkin olisivat parantuneet, ainakin ihan pikkuisen. Useimmilla a:t erottuvat selvästi yhdeksiköistä ja u:t y:stä. Ja taitavat kirjaimet pääosin pysyä juuri siellä kerroksessa, missä pitääkin!
Myös kysymyssanojen keksiminen, vaikka se alkuun tuntui vaikealta, onnistui lopulta. Ja sanomalehtiviikon tehtävissä onnistuitte hienosti. Miten kävi lukudiplomitavoitteesi? 

Yltissä kaikki parit olivat tehneet hienoja avaruusprojekteja, ja torstain socrative-kyselyssä selvisi, että olitte myös opåpineet avaruusasiat hienosti. Ja aika mukavasti olitte osanneet antaa palautetta toistenne töistä. Ovathan kaikki parit jo palauttaneet työnsä?

Tällä viikolla viikon vahvuus on uteliaisuus. Millä perusteella voisi sanoa, että uteliaisuus on oppijalle hyve. Millaisessa tilanteessa taas voisi sanoa, että uteliaisuus ei kuulu sivistykseen?

Nalle ja Tipu ovat matkalla kouluun. Tipua väsyttää kovasti, ja hän olisi mielellään jäänyt kotiin nukkumaan. Nalle ihmettelee: "Mutta sittenhän et saisi tietää, mitä kaikkea koulussa tällä viikolla tehdään! Et myös tietäisi, mitä kaikkea luokkakavereille on tapahtunut viikonloppuna! Minusta ainakin on mahtavaa käydä koulua, koska joka päivä saan tietää jotakin uutta, ja keksin aina uusia ja uusia kysymyksiä, mitä voisimme alkaa tutkia!"
-Oho, varmaan siitä johtuu, että opitkin aina niin paljon uusia juttuja. Pitäisiköhän minunkin alkaa kiinnostua muustakin kuin nukkumisesta, pohtii Tipu. 

Toivottavasti sinäkin olet sopivalla tavalla utelias, sillä uteliaisuus on oppimisen edellytys. Kiinnostaako sinua, mitä esitämme Kalevalajuhlassa. Pääset itse tutkimaan Kalevalaa ja kehittelemään yhteisesitystämme Kalevalajuhlaan. Tästä alkaa huima yhteinen suunnittelu ja harjoittelu, teemmehän yhdessä ikimuistoisen Kalevalajuhlan! Jokaiselle ryhmälle tulee oma, yhteinen rooli Kalevalajuhlassa, ja arvomme ne roolit tällä tunnilla!


Matematiikassa etenemme paikkajärjestelmään, eli harjoittelemme ykkösten, kymmenten, vähän jopa satojen paikkaa kaksi- ja kolmenumeroisissa luvuissa. Junnauslaskuissa laskemme jo laskuja alueella 0-100, mutta aloitamme helpoimmista: Yhteenlaskuista, joissa vain ykköset lisääntyvät. 

Ympissä  aloitamme uuden jakson, joka liittyy yhteisen maapallomme suojelemiseen niin, että ravintoa ja tilaa riittäisi kaikille. Pohdimme , mistä erilaiset tavarat on tehty, mikä kuuluu luontoon, mikä ei. 

Kuvaamataidon työkin liittyy Kalevalaan, ja käsityössä teemme rooliemme mukaiset esityshatut itsellemme. Huolehdithan, että saat viimeviikkoisen pöllötyösi valmiiksi. 

Kun teet tämän viikon tavoitteita, muistathan pohtia, millaisista asioista haluaisit kehittää itsellesi vahvuuden. Jos sinulta jäävät tehtävät herkästi tekemättä, kannattaa laittaa tavoitteeksi, että tekisit joka päivä kaikki tehtävät huolella. Jos taas tavarasi ovat aina hukassa ja hujan hajan, voisit parantaa tavaroista huolehtimisen taitoa, esimerkiksi niin, että et lähde välitunnille, ennen kuin kotitehtävät  on merkitty ja kotitehtäväkirjat laitettu laukkuun. 

Tällä viikolla vietämme talvipyöräilypäivää. Merkitsemme taas talvipyöräilylistaan joka päivä, olemmeko tulleet pyörällä vai emme. Paras päivä merkitään talvipyöräilykisaan, eikä tiedä, jos vaikka taas meidän luokkamme olisi kolmen parhaan talvipyöräilyluokan joukossa. Tämä kisa on siis vain niille, joilla on edes mahdollisuus tulla talvella pyörällä kouluun. 


OIKEIN MUKAVAA KOULUVIIKKOA KAIKILLE!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viikko 33

Hei kaikki 3ab-luokkalaiset. Koulu on lähtenyt liikkeelle iloisissa ja innostuneissa merkeissä. Ilmassa on odotustakin. Mitähän uusia j...